De restauratie

Bij een eerste bezoek constateer ik dat de motor goed compleet is. Het is echter goed te zien dat de motor al lange tijd uit bedrijf is, en niet met zorg geconserveerd is. Op vele plaatsen ontbreekt de verf en het ijzer heeft ook nogal wat zuurstof gebonden.

De restauratie kan beginnen. Als eerste demonteer ik alle kleine onderdelen die met de hand te tillen zijn. Deze neem ik mee naar huis en knap ik op. Als ze schoon en geschilderd zijn, dan parkeer ik ze in de bieb (bibliotheek) van mijn vrouw. Het Al deels ontmanteldblijkt dat ik zowat haar hele ruimte vol krijg met onderdelen. Als alle hanteerbare onderdelen ‘op’ zijn, begin ik aan het ‘blok’ zelf. Eerst verwijder ik bijna een 10 liter emmer roest en ketelsteen uit de kop.Dan komt het eindelijk zover dat de grote motor volledig ontmanteld moet worden. Om het vliegwiel eruit te tillen moeten de lagerkappen verwijderd worden. Vervolgens breken we de sleepringen die de olie bovenin de glij-lagers brengt. Dan kan het vliegwiel met de krukas er uitgetild worden. Dit zal zo ongeveer 3 ton wegen samen. Dus die pakken we met de zware loopkraan. Het vliegwiel zetten we rechtop weg op een paar zware stalen schragen. Het motorblok wordt ook van de oude wagen afgetild en komt op de grond te staan.Als de motor kaal is haal ik de zuiger eruit. Er zitten 4 groeven in de zuiger. In de bovenste 2 groeven zit telkens 1 veer, in de onderste groeven zitten dubbele veren. De pistonpen weegt (als ik het me goed herinner) 25 kg. We maken de hele boel schoon en monteren alles weer, en schuiven de zuiger terug op zijn plaats.